Nieuws SECB

Van Wanrooij bereikt 5.000e Optio woning

Dinsdag 20 maart jl. heeft Van Wanrooij haar 5.000e Optio woning bereikt die sinds de start van het flexibele woningconcept in 2009 in uitvoering is genomen. Deze mijlpaal is bereikt met de start van de bouw van 42 woningen Sonse Hout in Son en Breugel.

meer lezen 0 Berichten

SECB en NOM Keur van Stroomversnelling werken samen

Stroomversnelling en Stichting Excellent Conceptueel Bouwen (SECB) gaan samenwerken. Naast NOM Keur van Stroomversnelling is er het Predicaat Excellent Concept met NOM-label voor hoogwaardige conceptaanbieders. Beide borgen de prestatie van een concept, in het bijzonder op nul-op-de-meter. Twee keurmerken die een zelfde doel dienen leidt tot verwarring. Daarom is besloten samen te werken.  SECB en Stroomversnelling willen komen tot één borgingssysteem. Dit zal leiden tot duidelijkheid in de markt en zekerheid over NOM en andere prestaties.

meer lezen 0 Berichten

Vacature Netwerk Conceptueel Bouwen

meer lezen 0 Berichten

Vacature conceptontwikkelaar?

Bouwers ontwikkelen niet, maar verbeteren

Het vak van de conceptontwikkelaar ontwikkelt zich steeds sneller. Actueel blijven als ontwikkelaar is geen sinecure. Er wordt concreet resultaat van je verwacht op relatief korte termijn. Met name de investeringsbudgetten van conceptontwikkeling binnen de bouw en het vastgoed zijn laag in verhouding tot andere sectoren. Echt werkende en daarmee ook onderscheidende concepten vragen om een incubatietijd van de  conceptontwikkeling in een organisatie. In de praktijk is deze minimaal 2 jaar, maar doorgaans zelfs vijf jaar. En daarmee kost dit meer tijd en geld dan de grootte van de gegeven budget- en tijdkaders doorgaans.

 

>>> LEES VERDER

meer lezen 0 Berichten

 Interactie rendeert

Conceptueel werken is een renderende aanpak. Het zorgt voor interactie en een passend antwoord op de gewenste behoefte van de klant. Dit vraagt om uitleg.
 
In het vak van conceptueel bouwen wordt gesproken over de ontmoeting tussen vraag en aanbod. Deze ontmoeting blijkt in de praktijk niet vanzelfsprekend te zijn. Opdrachtgevers en opdrachtnemers treffen elkaar, waarbij de interactie vaak oppervlakkig of niet op elkaar is afgestemd.

LEES VERDER >>>

meer lezen 0 Berichten

De bewoner echt centraal!

Vorige week kwam Funda met Het Funda Huis. Een prachtig ontwerp op basis van big data van Funda. Het zoekgedrag naar 1 miljard woningen werd als basis gebruik. Resultaat, een verrassend ontwerp waarbij ruimtelijkheid, design en innovatie hand in hand gaan. Dit zou als basis voor een bouwconcept kunnen dienen.

meer lezen 3 Berichten

Balanceren op de balk

Afgelopen zomer zat ik aan de buis gekluisterd. Ik zag tijdens de olympische spelen een jong meisje excelleren op de balk. Welverdiend won Sanne Wevers een historisch gouden medaille. Jarenlang heeft ze dag in dag uit op die balk gestaan. Iedere dag maar weer uren trainen en oefen, vallen en opstaan. Iedere keer weer een klein beetje verbeteren en leren van je fouten. Daardoor behoort ze nu tot de absolute wereldtop op dit onderdeel.

meer lezen 0 Berichten

Einde crisis, einde innovatie?

Nu de crisis weer voorbij is en woningen als warme broodjes over de toonbank gaan, lijken steeds minder bedrijven bezig te zijn met innovatie. Met dom werken kan er weer geld worden verdiend en dit zonder te investeren in innovatie. Maar zouden bedrijven niet juist NU door moeten gaan met innoveren?

meer lezen 0 Berichten

Een aanbestedingsreglement voor conceptueel werken?

Inmiddels worden er jaarlijks duizenden goede en betaalbaar woningen conceptueel gebouwd of gerenoveerd. Niettemin neemt de behoefte met de dag. Het ligt voor de hand die opgave conceptueel in te vullen mede omdat daar minder menskracht voor nodig is. Alleen het inkooptraject verloopt nog moeizaam omdat iedereen het wiel uitvindt. In enkele blogs deed ik al voorstellen om wat orde brengen. Nu de vraag: kan een aanbestedingsreglement voor CB ons helpen?

 

meer lezen 0 Berichten

We doen het voor de bewoners

Onlangs sprak een ik een verhuurder die trots vertelde dat hij woningen had geïsoleerd zonder de huur te verhogen. Toch was de tevredenheid van zijn bewoners niet gestegen. Ik ontmoette een andere verhuurder die vanaf het eerste moment de bewoners in het proces had betrokken. Die bewoners bleken niet alleen meer blij met hun huis, ook met elkaar. De score van hun tevredenheid lag boven de acht. Die blijkt dus niet alleen afhankelijk van een goed product maar ook van de betrokkenheid van de bewoners. De klant centraal, we horen het zo vaak. Maar hoe doe je dat als je het niet gewend bent?

meer lezen 0 Berichten

Hoe vind je de beste oplossing voor jou?

Een inkooptraject wordt wel een klantreis genoemd, lopend van jouw behoefte naar een oplossing. Bij conceptueel bouwen lijkt die reis veel op gewoon inkopen: je kiest uit wat aangeboden wordt. Omdat er serieus maatwerk nodig, is een wat aangepaste reis gewenst. Nu nog bedenkt iedereen zijn eigen traject. In dit blog doe ik voorstellen zodat de kans op het vinden van de beste oplossing voor jou zo groot mogelijk wordt. Jouw vraag is het ankerpunt. Als die helder is geeft dat houvast. Na jouw initiatief krijg je door de markt te onderzoeken helder wat je vraag mag en kan zijn (de contactfase). Daarna komt de contractfase waarin je per oplossing het waardenquotiënt bepaalt en vervolgens de beste kiest en die laat leveren.

 

meer lezen 0 Berichten

De hoogste waarde of de laagste prijs?

Bestrijd de chaos deel 2

 

Het inkooptraject van concepten is een doolhof waarin de beste oplossing moeilijk te vinden is. De beste voor alle belanghebbenden, niet alleen van jou, als professionele vrager, maar zeker ook van de bewoners, de buurt en de gemeente. Pas als iedereen tevreden is wordt er echt waarde toegevoegd. Als vrager weet je die verlangens bijeen te brengen en te bundelen tot gewenste prestaties. Die zijn je maatstaf in het inkooptraject en uiteindelijk bij kiezen van de beste oplossing. Vaak wordt bij de selectie EMVI gebruikt, het principe van de Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Alleen wordt het slecht begrepen Kwaliteit en prijs worden opgeteld of afgetrokken. Aan de prijs veel meer waarde toegekend dan aan de kwaliteit of er wordt geen openheid over gegeven. Een warboel die niet leidt tot de meeste ‘waar voor je geld’. Hoe vindt je de kortste weg naar de oplossing met de beste prijs-kwaliteitverhouding?

meer lezen 0 Berichten

Inkooptraject Conceptueel Bouwen: Stop de chaos in het werken met concepten

Wie wat wil kopen gaat naar een winkel, een showroom of kiest op internet. Maar in de bouw doen we dat anders. Voor jou wordt een unieke oplossing bedacht. Het bestek omschrijft wat er geleverd wordt en je kiest de laagste prijs. Unieke oplossingen zijn duur en je krijgt makkelijk ruzie over wat er geleverd wordt. Daarom wil je iets anders. Iets wat de voordelen van schaal heeft. Je wilt kunnen kiezen. Dat kan met een concept. Die oplossingen kunnen op jouw situatie worden toegesneden. Dat lijkt dus veel meer op gewoon kopen. Maar nu nog verloopt het kopen met concepten veel complexer omdat iedereen weer het wiel uitvindt. Opdrachtgevers vrezen zonder bestek grip te verliezen. Bouwers vinden dat hun expertise te weinig ruimte krijgt. Ze ervaren selecties als een Russisch roulette omdat niet duidelijk is waarop geselecteerd wordt. En met projectmanagementbureaus erbij wordt het niet beter. Er heerst chaos. De frustratie is groot en veel geld gaat verloren. Dat kan toch beter?

meer lezen 0 Berichten

Kopgroep vergroot voorsprong

De aanbieders met de beste concepten zijn verenigd binnen de Stichting Excellent Conceptueel Bouwen. Dit jaar zijn ze opnieuw de maat genomen en hebben ze het Predicaat Excellent Concept ontvangen. In een uitvoerige driedaagse audit is op zowel

organisatie-, concept- als projectniveau de kwaliteit van het concept getoetst. Op al deze niveaus wordt gekeken hoe invulling wordt gegeven aan de marketing & sales, het oplossingssysteem, de ketensamenwerking, de kwaliteitsborging en de labelprestaties. Bij een totaalscore van minimaal 80% ontvangt een aanbieder het Predicaat. Bij het Predicaat ontvangt men een uitgebreid auditrapport met verbeterpunten per onderdeel zodat men de voorhoedepositie kan behouden.

Jaarlijks wordt er op basis van de auditrapporten een benchmark gemaakt. Dit geeft inzicht in

de kwaliteit van de concepten en waar nog verbetering mogelijk is. Het beste scoren de concepten op het oplossingssysteem (84%) en de labelprestaties (82%) om NOM-woningen te realiseren. Ketensamenwerking (73%) en kwaliteitsborging (74%) biedt het grootste verbeterpotentieel. Op conceptniveau (83%) zijn de oplossingen het beste ontwikkeld. Op organisatieniveau (76%) kunnen nog de meeste verbeteringen worden gemaakt. De predicaathouders werken gezamenlijk aan deze verbeterpunten om de voorsprong die ze op andere conceptaanbieders hebben nog verder te vergroten.

Klik hier voor meer informatie over de predicaathouders.

 

meer lezen 0 Berichten

Evalueren om te verbeteren

Traditioneel gezien heeft evalueren weinig toegevoegde. Ieder project is toch uniek en er wordt het volgende project weer met andere samengewerkt. Zonder standaard kunnen de lessen ook niet gebruikt worden om deze te verbeteren. Evaluatie was daarom iets wat erbij hoorde. Bij conceptueel bouwen is evaluatie juist wel heel erg nuttig. Met de ervaringen die zijn opgedaan kan het concept verder geoptimaliseerd worden. Fouten die in het verleden zijn gemaakt hoeven in de toekomst niet meer voor te komen.

meer lezen 0 Berichten