De bewoner echt centraal!

Vorige week kwam Funda met Het Funda Huis. Een prachtig ontwerp op basis van big data van Funda. Het zoekgedrag naar 1 miljard woningen werd als basis gebruik. Resultaat, een verrassend ontwerp waarbij ruimtelijkheid, design en innovatie hand in hand gaan. Dit zou als basis voor een bouwconcept kunnen dienen.

De afgelopen jaren hebben veel bouwers bouwconcepten ontwikkeld als middel om onderscheidend te zijn. De voordelen om hiermee te werken zijn aanzienlijk, het gaat veel sneller, er zijn veel minder risico’s, de prijs/kwaliteit is beter en door de flexibiliteit kunnen toch steeds weer unieke oplossingen ontstaan. Maar echt heel vernieuwend, zoals het Funda Huis, zijn deze oplossingen niet. De woningen lijken toch heel erg op de saaie rijtjeshuizen die we ook traditioneel bouwden. Vaak 5,4m bij 9,1m, twee lagen met een kap. Ze zijn een beetje te vergelijken met de eerste auto’s. Dit waren koetsen waar een motor op gezet werd. Pas later werden dit de mooie geïntegreerde oplossingen zoals we die nu kennen. De laatste jaren zien we steeds meer differentiatie in modellen van bijvoorbeeld boodschappenauto’s, stationwagens, SUV’s, MPV’s tot cross-overs. Allen voor een andere doelgroep, met een andere behoefte.

Dat is ook mijn commentaar op het Funda Huis. Hoe mooi en vernieuwend ik het ook vind, het is een oplossing wat bedacht is voor de gemiddelde Nederlander. Maar wie is de gemiddelde Nederlander? Een gezin met 2,4 personen, blank, blond haar en een hond? Ik moedig het gebruik van big data als basis voor de ontwikkeling van concepten echt aan, maar kies een heldere doelgroep en ontwikkel daar oplossingen voor. Er zijn tal van doelgroepen te onderscheiden met allemaal een eigen behoefte en waardeprofiel. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen voor alleenstaande jongeren, trendy gezinnen, zorgbehoevende senioren of “nieuwe” Nederlanders die misschien gewend zijn met meerde generaties in een huis te wonen. Hoe ziet hun droomhuis eruit? Kunnen we daar mooie concepten voor ontwikkelen? Dat is volgens mij dé uitdaging om de bouw echt klantgericht te maken. Als we dan ook nog zorgen voor een goede customer journey, denk aan de showroom waar je een auto koopt, dan zijn we echt goed bezig. Dan maken we de omslag van een gemotoriseerde koets naar geïntegreerde innovatieve totaaloplossing voor iedere doelgroep!

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    martin pot (vrijdag, 10 februari 2017 14:39)

    "de bewoner centraal" ; eens. Alleen; 'de' bewoner bestaat niet. Als we de bewoner werkelijk centraal willen stellen moeten we afzien van iets aanbieden wat zo goed als nooit een adequaat antwoord kan zijn, dus bouw meer vrijheid in. Stop met een aanbod-gestuurde markt, stop met de focus op proces-innovatie en focus op product-innovatie en individuele aanpak.

  • #2

    Harm V (maandag, 13 februari 2017 09:51)

    Wat handig dat onze dromen blijkbaar ook te standaardiseren zijn. Komen we eindelijk aan onze nachtrust toe. Wat een kul, je kunt hooguit vaststellen welke motieven er leven bij woningzoekers. Als de ontwerpers, met behulp van deze inzichten, daar nu gerichter naar zouden vragen krijgen de bewoners wellicht wel datgene dat ze echt willen. Maar ga nu niet een standaard ontwerp in beton gieten, er zijn ook nog zaken als persoonlijke smaak, budgetdifferentiatie, trends, mode en voortschrijdend inzicht.
    Mijn boodschap is om eens te leren luisteren in plaats van dicteren.

  • #3

    Stephan DIjkhuizen (maandag, 13 februari 2017 10:08)

    Wil je bewoners kwalitatief goede oplossingen bieden met een goede prijs/kwaliteit dan moet je wel standaardiseren. Dan moet je af van een beetje het proces te verbeteren maar radicaal de manier waarop we bouwen organiseren veranderen.
    In een traditioneel proces wordt alleen bij particuliere woningbouw een oplossing geboden die aansluiten bij de specifieke wensen van die bewoner. Dit zijn de mensen die het kunnen betalen. Anderen zijn overgeleverd aan de oplossingen die ontwikkelaars en architecten voor hen bedenken en doordat we dit slecht organiseren sluit het niet aan bij de behoefte en is de prijs/kwaliteit slecht. Bied dus wel oplossingen aan die goed aansluiten bij de behoefte van een specifieke doelgroep, niet bij de gemiddelde Nederlander.