Einde crisis, einde innovatie?

Nu de crisis weer voorbij is en woningen als warme broodjes over de toonbank gaan, lijken steeds minder bedrijven bezig te zijn met innovatie. Met dom werken kan er weer geld worden verdiend en dit zonder te investeren in innovatie. Maar zouden bedrijven niet juist NU door moeten gaan met innoveren?

Innovatie is goed te vergelijken met evolutie. De soort of oplossing die zich het beste aanpast aan de omgeving is succesvol en zal overleven. In de natuur zien we, dat in tijd van schaarste de evolutie een versnelling krijgt. Als er bijvoorbeeld een natuurramp is geweest en er weinig voedsel is zullen alleen de soorten overleven die zich succesvol aanpassen. In de bouw hebben we de afgelopen jaren ook een periode van schaarste gehad. Tal van partijen hebben concepten ontwikkeld om onderscheidend te zijn in de markt. De concepten die het beste aansluiten bij de vraag hebben de crisis doorstaan. Veel bedrijven die dit niet hebben gedaan hebben de afgelopen jaren de deuren moeten sluiten. De bedrijven die de crisis hebben overleefd zouden nu juist moeten door ontwikkelen om de voorhoedepositie te behouden. Ze kunnen nu met vrijwel hetzelfde aantal mensen de capaciteit verhogen, echte klantgerichte oplossingen aanbieden met een goede prijs/kwaliteit en dat met een gezond rendement.

Toch breekt er nu ook een nieuwe periode van schaarste aan.  Capaciteit wordt een steeds groter probleem. Er zijn de afgelopen jaren veel vakmensen uit de sector vertrokken die niet zomaar vervangen zijn. Opdrachtgevers ondervinden de problemen van deze schaarste en moeten zich ontwikkelen om een interessante partner te zijn. Neem de paradijsvogel als voorbeeld. Hij heeft zich steeds verder geëvalueerd als een echte Casanova. Alleen de paradijsvogels die een vrouwtje weten te versieren kunnen zich voortplanten en dus overleven. De tijd breekt nu dus echt aan voor opdrachtgevers om te innoveren. Openbare aanbestedingen zullen niet langer het gewenste resultaat opleveren. Ook prestatiegerichte uitvragen waarin veel geïnvesteerd moet worden met een lage scoringskans zullen steeds minder partijen aan deelnemen. De juiste vraag moet gesteld worden aan de partij die goed bij de opgave past en met minimale inspanning een oplossing kan uitwerken omdat ze hiervoor een goed concept hebben. Crisis of geen crisis innoveren blijft dus altijd nodig!

Reactie schrijven

Commentaren: 0