Evalueren om te verbeteren

Traditioneel gezien heeft evalueren weinig toegevoegde. Ieder project is toch uniek en er wordt het volgende project weer met andere samengewerkt. Zonder standaard kunnen de lessen ook niet gebruikt worden om deze te verbeteren. Evaluatie was daarom iets wat erbij hoorde. Bij conceptueel bouwen is evaluatie juist wel heel erg nuttig. Met de ervaringen die zijn opgedaan kan het concept verder geoptimaliseerd worden. Fouten die in het verleden zijn gemaakt hoeven in de toekomst niet meer voor te komen.

Uit de benchmark van het Predicaat Excellent Concept is gebleken dat bij meeste conceptaanbieders de evaluatie en de marketing de belangrijkste verbeterpunten zijn. Daarom organiseerde het Netwerk Conceptueel Bouwen en de Stichting Excellent Conceptueel Bouwen voor deze predicaathouders twee workshops. Doel was om tot twee kennisproducten te komen waarmee de conceptaanbieders zich verder kunnen verbeteren.

Tijdens de eerste workshop op 23 mei zijn de eisen voor de evaluatie en marketing gezamenlijk geformuleerd. Op 28 juni werd de tweede workshop georganiseerd bij Damen Shipyard in Gorinchem. Damen werkt al vanaf de

jaren 60 aan de standaardisatie van schepen om zodoende kwalitatieve oplossingen te bieden met een gunstige prijs. Vergelijkbaar aan concepten kunnen deze oplossingen ook nog op maakt gemaakt worden voor de klant. De oplossingen die worden aangeboden zijn dus ook conceptueel van aard. Damen verkoopt echter geen concept die zeer flexibel zijn zoals wij dat in de bouw

doen maar heeft voor elk type schip een hele serie aan oplossingen uitgewerkt die vervolgens ook nog wel aangepast kunnen worden. Dit bied klanten snel inzicht in de mogelijkheden en de toegevoegde waarde van Damen. Ook Damen maakt gebruik van evaluaties om de standaard steeds verder te verbeteren. Dit wordt niet alleen bij de oplevering van een schip gedaan maar ook gedurende de levensduur.

 

De predicaathouders hebben vervolgens verschillende voorstellen voor de evaluatie besproken. Hiermee kan in dialoog met de klant en ketenpartners de belangrijkste succesfactoren en problemen inzichtelijk worden gemaakt. Hierover wordt binnenkort een kennisproduct gemaakt.

 

Ondanks de conclusie uit de benchmark en dat opdrachtgevers aangeven dat alle concepten hetzelfde zijn, waren de predicaathouders van mening dat ze de identiteit en kernwaarde van het concept wel helder hebben en voldoende kennis over strategische marketing hebben. Ze hebben echter wel de behoefte dat de voedingsbodem voor conceptueel bouwen nog beter wordt. Daar moeten de leden van het Netwerk Conceptueel Bouwen samen aan werken.

Reactie schrijven

Commentaren: 0